Nomads for Change Festival, Start-Up Hostel bezocht en net niet het land uitgezet ;)

28 oktober 2019 - Kuta, Indonesië

Nomads for Change Festival

Anderhalve week geleden was het tijd om me te omringen met 200+ andere online ondernemers en Digital Nomads. Onderweg naar de event locatie in Gianyar (vlakbij Ubud) ben ik voor de zoveelste keer tegen gehouden door de Polisi. Blijkbaar reed ik al anderhalve maand met een scooter die niet geregistreerd was en de agent vroeg me wie de eigenaar was van deze gemotoriseerde tweewieler. Omdat ik redelijk chagrijnig werd van de gedachte dat ik weer IDR 300.000 (€18) zou moeten gaan betalen besloot ik de agent op het nummer te wijzen dat op mijn helm stond. Hij belde de eigenaar en na 5 minuten vertelde de agent me dat ik nu IDR 100.000 kon betalen en dat ik het terug zou krijgen van de scooterverhuurder. Omdat ik tegenwoordig mijn grote geld verstop deed ik eerst alsof ik maar IDR 30.000 bij had maar ik moest écht IDR 100.000 betalen. Op dat moment leek ik misschien wel Hans Kazan want ik toverde warempel zo'n briefje uit mijn andere broekzak. De vriendelijke agent wees mij er nog even op: "You are not wrong, the owner is wrong so he have to pay you back." Met die geruststellende woorden hervatte ik mijn trip richting Gianyar.

568E4B0E-D231-4EB4-8A9B-DBB231A602BC

Een van de interessante talks die ik dit weekend heb bijgewoond was "How To Expand Your Income Streams" van Virginia Salas Kastilio. Ze gaf aan dat wij, als online ondernemers, gemakkelijk wat extra geld kunnen verdienen door Affiliate Marketing. Doordat je op evenementen zoals deze veel mensen leert kennen is de kans groot dat je iemand leert kennen (die we voor het gemak even Dion noemen) en opzoek is naar bijvoorbeeld een online cursus over Social Media Marketing. Het kan zomaar zo zijn dat je toevallig vorige week iemand heb ontmoet in een Co-Working space (die we voor het gemak even Mechteld noemen) die zo'n cursus aanbied. Stel je voor dat ik tegen Mechteld zeg: "Goh Mechteld, als ik nou een klant aan jou lever, zou ik daar dan een commissie op kunnen krijgen?" dan is de kans groot dat ze daarop positief antwoord omdat de Return On Investment 100% zeker is en de investering relatief laag ten opzichte van advertentiekosten. Vervolgens laat ik Dion weten dat ik iemand ken die zo'n cursus geeft om daarna mijn commissie op te strijken. Het voorbeeld is nogal makkelijk maar met een beetje creativiteit kan je dat op heel veel verschillende dingen toepassen in het dagelijkse leven, denk ik. Bobby verkoopt bijvoorbeeld Speedboat tickets naar de Gili's en Nusa Penida. Iedereen die ik tegenkom zou ik natuurlijk door kunnen verwijzen naar Bobby en een commissie vragen.

Er waren verder nog een aantal interessante talks maar het mooiste aan dit weekend vond ik dat ik heel veel mensen heb leren kennen die ook bezig waren met online ondernemen. Het gekste verhaal vind ik nog wel het verhaal van Erik, een 18 jarige jongen uit Duitsland die gestopt is met zijn Gymnasium op de dag dat die geen leerplicht meer had om vervolgens zijn spullen te pakken en naar Bali te vertrekken. Veel mensen zouden zeggen dat het een domme zet is geweest, inclusief zijn ouders. Ik vind het alleen maar dapper want ik kan me niet voorstellen dat ik dat 9 jaar geleden had gedaan. Dan precies het tegenovergestelde, Lara van 35 die hier is om ook voor zichzelf te beginnen. Ze komt uit Frankrijk en ik had eerst niet door dat ze 35 was omdat ik dacht ze 'Certified' zei. Ze heeft jaren bij een of ander groot bedrijf gewerkt met veel plezier en goed salaris maar 40 uur per week voor een baas werken en verplichte zakenreizen zag ze niet meer zitten. Ook heb ik Joric en Marek leren kennen, twee neven die een forum voor Digital Nomads zijn begonnen. Jaimy en Rebecca hebben de mannen (Joric en Marek) verteld dat ze een evenement moesten organiseren. Jaimy en Rebecca zouden daar dan komen spreken en voor ik het wist had ik ook gezegd dat ik zou komen spreken. Ik weet nog niet waar over en of ik wel een verhaal kan vertellen wat interessant genoeg is maar goed... Growth begins at the end of  your comfortzone, hé. Aan het einde van de dag zijn we nog met een aantal van hen sushi gaan eten in Ubud.

874E1ADD-FDE2-4A8D-AB43-7AB0560400D6

Zaterdag was er aan het einde van de dag een Cacao Ceremony (klik link for info) waar ik in principe wel aan mee wilde doen voor de ervaring. Sommige mensen zeiden dat je daar wel een soort 'high' van krijgt en je er meer openhearted van wordt. Het duurde alleen allemaal wat langer voor men begon met de cacao maar er werd al wel gezongen. Ik begon, net als Marek, al weer honger te krijgen dus wij besloten ergens maar een Ayam Betutu te scoren en later terug te komen voor het feest. De Ayam Betutu was lekker en toen we terug kwamen zagen we dat sommige mensen nog in  hun 'cacao high' zaten. Ik ben blij dat ik niet mee heb gedaan deze keer. Deze twee dagen waren best intensief en de meligheid begon bij mij toe te slaan. Twee dagen lang ben ik serieus geweest en dan komt de sarcastische kleuter in mij wel weer een beetje naar boven. Maar ik ga zeker nog een cacao ceremonie proberen en me er dan ook een stuk beter op voor bereiden. Zondag wilde ik naar Pura Tirta Empul om daar een reinigingsritueel te doen maar helaas was deze gesloten vanwege een officiële ceremonie. Eindstand: zonder cacao ceremonie en reinigingsritueel terug naar Seminyak.

Tribe Theory Hostel & Dojo Bali

Bij terugkomst in Seminyak heb ik zondags maar een beetje mijn gemak gehouden en op het strand gehangen. Zo'n weekend is toch vermoeiender dan dat je van te voren zou denken. Zoals gewoonlijk zit ik bij Froggy's Bar. Arie (een local die werkt bij die bar) is inmiddels mijn vriend geworden, althans als ik aan kom zegtie altijd "Hello my Prend". Arie spreekt niet heel goed Engels maar doet wel zijn best, als hij een mooi grietje ziet lopen op strand zeg hij altijd: "Ahhhh, thas is my size!" en als hij niet op een woord kan komen vraagt hij "Whats it cal-led". Prima gesprekken mee te voeren maar af en toe moeten we toch wel het een en het ander herhalen.

B294DDE8-C3E6-4C15-87BF-D6B95CAB4364

Maandag en dinsdag heb ik maar een beetje zitten leren want komende week waren de tentamens, welke me allemaal goed af zijn gegaan gelukkig. Woensdag avond ben ik richting Tribe Theory Hostel gegaan. Dit is een hostel speciaal voor mensen met een Start-up waar Joric en nog wat anderen die ik dit weekend heb ontmoet verblijven. Eigenlijk zou ik daar ook naar toe moeten maar ik heb toch liever mijn eigen kamer, dan hou ik namelijk niemand wakker met mijn gesnurk.

's Avonds ben ik met Yoric naar een talk geweest van Bolton Alford over SEO & Beyond. Bolton is een specialist in Search Engine Optimalisation ofterwijl het hoog laten komen van websites in Google. Hij heeft uitgelegd hoe Google werkt en hoe zij het algoritme inzetten. Ook moet je weer niet te veel optimaliseren want dat heeft het algoritme van Google dus ook door. Ook dit is dus iets wat je alleen maar leert door te doen want precies een stappenplan volgen is er dus niet bij. Het is blijkbaar heel gemakkelijk om met een paar simpele stappen je website hoger te ranken in Google alleen heeft het wel veel tijd nodig. Je kunt het dus beter gister toepassen dan vandaag en liever vandaag dan morgen. Aantekeningen zijn door gestuurd naar ons dus ik ga daar binnenkort even mee aan de slag. Na de talk van Bolton zijn we nog even wat gaan eten bij Warung Local. Een tent voor mensen die wel lokaal voer willen proberen maar niet bij zo'n krakkemikkig tentje willen zitten omdat ze bang zijn dat ze ziek worden.

108F4BA4-5491-4314-BC6D-E717A1B77F46

Werken bij Froggy's Bar

Omdat Bobby en ik de mannen van Froggy's Bar zo relaxed vinden wilden we ook wel een keertje gaan werken voor hun. Strandbedjes klaar zetten, parasollekes planten, bier verkopen etc. Niet eens betaald maar gewoon voor de fun. Helaas hebben we dat af moeten zeggen, de regels om te werken hier als expat of zelfs om vrijwilligerswerk te doen zijn hier heel strikt. Een vriend van Bobby heeft hem verteld dat een huurder van een villa de tuin een beetje toonbaar maakte, wat is opgemerkt door een local en die dat gerapporteerd heeft. Eindstand: meneer is opgehaald en het land uitgezet. Ook al zouden wij daar waarschijnlijk aangeschoten een beetje lopen te kutten hadden we toch geen zin om dit risico te nemen, want je mag dan ook de komende 6 maanden niet terug komen.

To be continued....

Komende week heb ik 'vakantie' en kan ik dus weer veel werken voor mezelf. Zojuist een nieuwe laptop op de kop getikt dus wat dat betreft zullen een aantal dingen ook wat minder tijd in beslag gaan nemen. Woensdagavond ga ik naar Tropical Nomad Co-Working Space waar ik naar onderstaande talk ga. Donderdag ga ik waarschijnlijk verkassen naar Kerobokan, een rustigere plek tussen Seminyak en Canggu in. Hier in Seminyak wordt ik inmiddels een beetje gek van de drukte, het getuuter van de taxi's heel de tijd en de verkopers op straat die me een Rolex willen verkopen voor 'good price'.

280AD344-7A3E-424E-88A0-6E4ACAE3042C

Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten? Drop ze hieronder in de comments....

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bertina:
    28 oktober 2019
    Ik mis je avontuur met Willem?
  2. Berry Vermeulen:
    28 oktober 2019
    Haha ja dat was niet echt een avontuur maar gewoon slap geouwehoer met een paar potten bier...
  3. Pop:
    28 oktober 2019
    kom later op je verhalen terug maar is dit iets misschien ?
    Ik hoor het wel dikke kus
  4. Berry Vermeulen:
    29 oktober 2019
    Ik heb een aantal weken terug zijn audiobook gekocht: succesvol dankzij internet :)
  5. Pop:
    29 oktober 2019
    leuk !! Wat heb je weer voor een lief klein hondje ? nou veel succes weer lieve groetjes en tot je volgende mailtje !
  6. Bo:
    29 oktober 2019
    Klacht: Ik mis de klikklak van je hipster transformatie