Vlucht gemist in Singapore, Afgelopen & Aankomende Company Vistits, en Nomads for Change Festival.

15 oktober 2019 - Denpasar, Indonesië

Couchsurfing in Singapore

Woensdagnacht na de wedstrijd Valencia - Ajax ben ik meteen naar Ngurah Rai gereden omdat ik om 07u10 zou vliegen naar Singapore. Ajax heb ik uiteindelijk niet kunnen zien omdat er een storing was bij de provider. Voor niks dus mijn wekker gezet en slapen daarna zat er natuurlijk ook niet meer in. Slapen doen we dan maar weer in het vliegtuig waardoor de reis ook moeiteloos voorbij gaat. Aangekomen op Changi Airport ga ik eerst maar wat geld pinnen om wat te eten want van al dat slapen in de lucht krijg je toch wel wat honger. Het mooie aan Singapore is dat ze daar ook GO-JEK hebben en ik dus makkelijk een taxi kan bestellen naar mijn hostel. Ik slaap komende nacht in China Town, omdat ik had gelezen dat dat dichtbij de gezelligheid is en ook vlakbij de toeristische trekpleister Gardens by the Bay.

0B762BB6-27AE-41CC-B0B6-025591E29938

In eerste instantie was ik van plan om niet te gaan betalen voor een overnachting want tegenwoordig kan je ook gratis bij locals thuis 'op de bank slapen' dankzij een platform genaamd "Couchsurfing". Daarbij zet je een oproep online met je interesses etc. en op basis daarvan kan een local je uitnodigen bij hem thuis. Concept hierachter is dat je dan gewoon met die local wat leuks gaat doen. Zo heb ik dus Mohammed leren kennen, helaas kon hij mij niet 'hosten' zoals dat dan heet maar hij wilde me graag de stad laten zien.

BDCEBD7E-4E4D-47AC-9A55-3455BC61D5F5

Na aankomst op donderdag heb ik eerst zelf een beetje rondgelopen en het viel me op hoeveel shopping malls er wel niet zijn in Singapore. Geluk bij een ongeluk want ik was mijn iPhone oplader vergeten. Een oplader zou dus zo gevonden moeten zijn en dit was in principe ook het geval maar in Singapore gebruiken ze dus de UK stekkers. Om nou een oplader van bijna 60 euro te kopen met een wereldstekker vond ik een beetje te gek voor 1 dag. Gelukkig heb je in die shopping malls veel werkplekken waar je je telefoon draadloos kan opladen.

8E006F29-1495-4518-B306-4EF8B0627A4A

Ik ontmoet Mohammed bij MRT Marina Bay (metrostation) en hij laat me een lichtshow aan het water zien wat me een beetje doet denken aan de eindshow op een festival in Nederland, alleen dan echt voor toeristen gemaakt. Het valt me op dat Singapore heel schoon is en alles lijkt heel nieuw. Mohammed verteld dat alles best oud is, hij heeft gewerkt bij Marina Bay Sands wat er inmiddels al een jaar of 12 staat. Ook mag je in Singapore niet tuffen en je sigaretten filters niet op de grond gooien en dat wordt gecontroleerd door een soort undercover politie die je meteen een boete uitschrijft als je het wel doet. Ook bij Gardens by the Bay is een lichtshow, het is eigenlijk niet heel bijzonder want het lijkt allemaal een beetje op de Efteling, maar goed nu we er toch zijn... Ook op het vliegveld heb je een hele grote shopping mall met Efteling-like taferelen. Een hele grote ronde waterval bijvoorbeeld in het midden van die shopping mall.

BEC1BD4B-C863-4751-AD36-4A8EF1E42BB9

De dag erna slaap ik uit en ga ik met de MRT naar het National Stadium waar binnenkort Brazilië speelt. Het doet me denken aan de ArenA boulevard want zo ook hier heb je een grote en kleine concert hal. Ook speelt een of andere boyband in een van die hallen want er staat een kilometers lange rij met allemaal jonge meiden voor de ingang. Inmiddels is het een uur of 4 en loop ik weer richting de MRT om mijn reis naar Bali weer in te zetten. Om half 9 vlieg ik terug, althans dat dacht ik... Bij het inchecken blijkt dat ik helemaal niet op de passagiers lijst te staan. Ik moet de agency waarbij ik geboekt heb even bellen maar zoals je zou verwachten nemen die natuurlijk niet op en zijn ze via Facebook Messenger ook niet erg spraakzaam. Ik moet een nieuwe vlucht boeken voor de volgende ochtend om 05u00. Ik moet zeggen dat ik deze reis al best wel wat pech heb gehad: bankpas geblokkeerd, creditcard geblokkeerd, 2 keer ziek geweest, nu dit. Maar goed uiteindelijk komt bij mij altijd alles wel goed, en al komt het niet goed dan is het ook nog niet het einde. Omdat ik nog best lang moet wachten ga ik naar de goedkoopste supermarkt in het vliegveld en haal ik van mijn laatste paar Singapore Dollars maar vier blikjes Carlsbergh om die in zo'n loungebank leeg te drinken. Na de laatste kan ik dan zonder moeite nog een paar uur slapen voor mijn vlucht vertrekt. De rest van de reis verloopt gelukkig wel moeiteloos en ik ben blij als ik weer even kan slapen in mijn 'eigen' bed.

1A4D75A8-3B91-4171-B75D-4F2CC699E7CD

Afgelopen Company Visits

Livit Co Working Space: Deze week zijn we 3 dagen te gast bij Livit Co working Space. De eerste dag kregen we een college en workshop van Nick Martin uit Denemarken. Hij heeft MagLoft ontwikkeld. Een app die er voor zorgt dat publishers hun geprinte magazines kunnen vertalen naar digital formats, zodat het op apps gelezen kan worden. Nick gaat in de workshop met ons aan de slag met The Fletcher Method. Het is namelijk teveel om uit te leggen. Kort samengevat houdt het in dat je stap voor stap je business gaat funderen. Missie, visie, etc. was bij mij al bekend maar ook Key Performance Indicators, klantpersona and so on worden onder de loep genomen. Het is een heel praktisch stappenplan en we hebben een werkboek meegekregen. Deze workshop was praktisch en ga hier later zeker nog wat aan hebben.

160F6A64-633E-439D-878E-A895918F6FB842B09408-48F9-41B7-BA48-45275A2A7F24

Yoga Bali Tours: Ja dit was wel een bijzonder Company Visit want de helft van de sprekers was niet echt verstaanbaar in het Engels. Ik heb dus ook maar de helft mee gekregen maar de sprekers die wel goed Engels spraken hadden wel interessante dingen te melden. Deze sprekers waren niet voor niets tourguides en ook al hadden ze eigenlijk helemaal niks te melden over ondernemerschap hadden ze wel veel over de cultuur in Bali en Indonesië te vertellen. We werden ook ontvangen bij iemand thuis in de tuin, zonder airco, midden op de dag. Het was moeilijk om je aandacht er bij te houden met deze 28 graden in de zon. Een van de sprekers vroeg ik waarom er zoveel ceremonies zijn op Bali. Hij gaf aan dat iedere regio 3 grote tempels heeft voor de drie grote Hindoeïstische goden: Brahma (God van de Creatie), Vishnu (God van de Bescherming) en Shiva (God van de Vernietiging). De tempel van Brahma wordt dus vooral gebruikt om offers te brengen voor geboortes, openingen van eigen tempels, nieuwe woningen, winkels etc. Offers voor Vishnu worden vaak gebracht voor geluk in de handel, een goede vangst, etc. Shiva, God van de Vernietiging wordt aanbeden bij crematies. Het bijzondere hieraan is, is dat men gelooft dat er een juiste tijd is om iemand te cremeren en dat dat misschien wel dagen of weken kan duren. Veel mensen hebben thuis ook een Tempel met daar in de buurt een afdak en een bed. Op dat bed worden dan overledenen gelegd tot dat het de juiste tijd is om gecremeerd te worden. Zo een heb ik er dus ook bij mijn appartement gezien.... Goed ik zou nog veel meer kunnen schrijven over de cultuur want deze man bleef maar praten en praten maar ik denk dat de meeste van jullie dan wel af zullen haken.

A5C46D8A-2377-4BCB-A338-BB999B65DDD0F91DC989-AED7-4959-8384-6BC0EEACDD8F2134E081-F1A8-445E-9BA1-BF4FCBA3B5B0

Company Visits komende week

Morgen gaan we naar Zero Waste in Canggu, een organisatie die erop gericht is om mensen in Bali bewuster met hun afval om te laten gaan. Ook verkopen ze natuurlijke producten van tandpasta tot chocola en van eiwit poeder tot Quinoa. In de winkel kom je met je eigen tassen, potjes, bakjes, etc. aan die je dan vult met de producten die je nodig heb. Bij de kassa wordt alles gewogen en op basis van gewicht betaal je. Volgens mij zijn er al een hoop van deze 'hipster-winkels' in Nederland en je zou ze al helemaal verwachten in plaatsen als Canggu waar je bijna verdrinkt in de Smoothie Bowls en Quinoa maar Zero Waste is de enige.

Donderdag krijgen we weer twee lessen verzorgd vanuit BitHouse. Afgelopen week hebben we daar ook al college's van gehad en dat ging vooral om Big Data, hoe je met veel data bijvoorbeeld supermarkten in kunt richten om zo mensen meer te laten kopen. Uit onderzoek van Walmart bleek bijvoorbeeld dat luiers vaak samen werden gekocht met bier en dus hebben ze die producten naast elkaar gezet om deze verkopen te stimuleren. Met alle bonnen die je verzameld klanten kun je wanneer je er genoeg hebt precies zien welke producten mensen vaak tegelijk kopen en daar de route dus op aan passen. Zo ook ligt vaak groenten en fruit in het begin van de supermarkt want wanneer mensen gezonde producten in hun winkelmandje leggen hebben ze het gevoel dat ze iets goeds hebben gedaan. En dat mag beloond worden verderop in de winkel, met een zak chips, snoep of chocolade. Blijkbaar gaan mensen geen fruit of groenten in hun winkelmandje leggen wanneer ze aan het begin van de supermarkt al ongezonde dingen hebben gepakt.

Vrijdag staat een gast college van Mikey Moran op het programma de oprichter van GO-JEK waarover ik jullie in de vorige blog al heb verteld. Ik ga proberen om te regelen dat ik niet aanwezig hoef te zijn omdat ik al naar zijn talk geweest ben. Ook heb ik een ticket voor dit weekend voor Nomads for Change - Digital Nomads & Online Entrepreneur Festival. Een twee daags festival met meer dan 200 andere ondernemers, talks, workshops en afterparty. Ik heb ook nog klasgenoten meegevraagd maar die vonden het ticket te duur, 60 euro is ook een beetje aan de dure kant. Vaak kijkt men naar de prijs wanneer we iets kopen en dat is ergens ook wel logisch want aan het eind van de maand moeten we ook nog wat geld over houden. Maar wat nou als we bij alles wat we kochten eens keken naar wat het je oplevert in plaats van naar wat het kost? Als ik zo eens naar de timetable kijk dan weet ik nu al wel dat het me meer gaat opleveren dan dat het mij gaat kosten.

nomads for change

En verder....

Ik ga proberen nu wat meer bij te houden wat ik zoal doe want ik merk dat ik eigenlijk best wel veel mee maak. Ik heb alleen niet echt altijd zin om wat te schrijven omdat ik 's avonds vaak wel moe ben, ik word namelijk iedere ochtend om 06.15 wakker (en soms nog eerder) van het zonlicht, de vogels die fluiten en de bouwvakkers die beginnen met werken. Daarom heb ik besloten iedere ochtend kort een stukje te schrijven over de vorige dag. Mochten jullie nou graag dingen willen weten, laat dat dan maar even weten in de comments hieronder dan probeer ik die in de volgende blog te beantwoorden. Ohja en vergeet niet te subscriben.

1. Pop:
    21 oktober 2019
    Hi ben weer terug uit Portugal en natuurlijk check ik mijn mail en hoe gezellig je update staat er bij ! Heb het met veel plezier gelezen. Maar wat is dat GOJEK ? Of heb ik de uitleg daarvan gemist ? Je foto's zijn ook weer mooi maar wat ligt er in hemelsnaam op dat bord met rijst ? Ik kijk uit naar je volgende verhaal..............lief vanuit Bru
  2. Berry Vermeulen:
    23 oktober 2019
    Haha GOJEK is de scooter taxi hier in Bali. Een soort Uber maar dan voor scooters. Op mijn bord lag een lele goreng ofterwijl gebakken catfish. ;)
  3. Pop:
    23 oktober 2019
    ok ik ben weer helemaal bij ;) thnx voor de uitleg !